Peru sommer 2010 del 5

Cusco

Så kom vi endelig til cusco, inkanes hovedstad. Tidligere ble det utakt kåskå, som betyr på det gamle inkaspråket verdens navle. I følge guiden er det ikke bare midt i inkariket,en også midt i verden. Første kvelden var bi ute og spiste alpakkakjøtt sammen med Lena. Lena er fra Ålesund og reiste rundt i peru på egenhånd. Hun bodde påange av de samme hotellene som oss. Andre vi traff ofte var et indisk par bosatt i new yersey USA og et brtisk/amerikansk par og deres bortskjemte 19 år gamle datter.
Alle veldig hyggelige.

Dag 2 i cusco startet med seriøs shopping. Elisabeth hadde allerede shoppet en god del, men jeg hadde fr til må kjøpt lite. Det alle kjøper i Peru er ull, det kan være gensere,luer,votter,skjerf,sjal,ponchoer,løpere, duker m.m. Det finnes tre kvaliteter: det er babyalpakka som er den beste og veldig dyr. Så er det Alpakka. Den siste kvaliteten kaller maybe alpakka og er sannsynligvis ikke ull i det hele tatt, uansett hva selgeren prøver å lure deg med. I sekken hjem har jeg nok noe av hver kvalitet tror jeg. Om ettermiddagen var vi på citytur i cusco og fikk sett mer av denne vakre byen, og flere inkatempler. Dag 3 var vi på dagstur til sacred valley, det var en fin tur med mye inkakultur, markeder og shopping. Jeg var allikevel veldig bekymret fordi halsen var nå så vond at jeg nesten ikke kunne svelge, og inkatrailen mindre enn et døgn unna, samtidig som hverken pusten eller beinet var helt bra. Så jeg vurderte sterkt å trekke meg. Vi kom sent tilbake til cusco, og en taxiskjåfør som kjørte feil, og politimenn som sendte oss i feil retning, kom vi for sent til briefingmøtet om inkatrailen. Det var grei info, jeg delte min bekymring med guiden, men hun mente at det kom til å gå bra. Så var det it å gjøre de siste innkjøp spise og pakke. Kl. 05.00 dagen etter ble vi hentet på hotellet og kjørt til byen vi hadde vært på omvisning i dagen før oyantaytambo, der spiste vi frokost hilste på resten av gruppa. Vi var klare for inkatrail! To be continiued.